Fund for Blog Development-Please click

Wednesday, October 24, 2012

Strategis for Success in UT Investing

Dalam topic “Strategis for success in UT investing”, penulis menekankan ada 6 strategi untuk Berjaya dalam Unit T rust:
1- Enlist all your available resources- cash, knowledge and time- in quest for wealth
2-Decide to do, at least something.
3- Take and use, your lumps
4-Utilise dollar-cost averaging
5- Go for your goals
6- Switch when appropriate

Walaupun begitu, kata penulis, usaha yang perlu pelabur unit trust perlu lakukan bukanlah teruk mcm main saham, org yg main saham ni diorg mmg professional investor iaitu pelabur sepenuh masa, mmg tak boleh buat kerja lain, mmg setiap masa kena pantau ekonomi , pasaran saham dan sebagainya. Utk pelabur unit trust, at least anda ambil tahu berapa purata kos unit anda, paling kurang setiap bulan ambil tahu berapa harga unit semasa dana yang anda masuk, catit dalam buku, dan bila harga jatuh ke paras yg sgt rendah, ambil kesempatan utk tambah pelaburan. InsyaAllah dgn mengikuti strategi ini anda akan berjaya memperoleh keuntungan yang byk dalam unit trust ni. Nak lebih..mestilah kena ada usaha yang lebih sikit kan? 
Jangan harap 100% pada agent utk ingatkan anda, kerana agent adalah manusia biasa, bukan software atau robot:) Agent pula biasanya ada beratus2 klien, mana mungkin nak ingatkan setiap pelabur tentang harga unit yang turun naik ni? Mungkin agent akan cuba yang terbaik utk pantau akaun anda, & dan inform anda bila harga jatuh, tapi ada masa dia mungkin akan terlepas pandang juga.
Penulis buku juga menulis tentang beberapa buku yang ditulis oleh Robert T Kiyosaki dan menggalakkan kita membaca buku2 beliau, walaupun beliau bukanlah seorang peminat unit trust. Ini kerana beliau lebih ke arah membina kekayaan melalui bisnes& melabur dalam hartanah/property, yang mana bg kebanyakan rakyat Malaysia cara beliau adalah sgt aggressive dan risiko lebih tinggi dari melabur di Unit Trust.
“Yet to achieve financial freedom, you must venture across the walls of Kiyosaki”s elegently constructed quadrant and invest, Specifically invest in equities, and for most of you (Malaysian) that will mean through Unit Trusts.”

Sebab apa beliau mengatakan equities utk kebanyakan rakyat Msia adalah melalui unit trust? Ini kerana rata2 rakyat Msia tak mampu utk betul2 main saham yang berisiko sgt besar, tak mampu sama ada dari segi ilmu, modal atau masa..melalui Unit Trust rakyat Msia berpeluang utk melabur di equity juga tanpa mengambil risiko yang terlalu byk. Ini kerana unit trust menyediakan beberapa dana yang mampu memberi pulangan yang tinggi dengan melabur di equity.
“If you have a lot of money on hand for that purpose and if you believe that equities and equity based unit trusts are reasonably cheap at the point at which you look at them, then by all means plonk down a lump sum investment.
If you dont have a large enough sum to warrant a lump sum initial investment, then it makes no difference whether you think equities are expensive or not. Just get started in a small, regular way. And dont feel bad about your modest start. Most successful investors started small. For them, the smartest thing they ever did was to begin a regular investment programme using the flexibility inherent in unit trust.”

No comments:

Post a Comment