Fund for Blog Development-Please click

Thursday, October 20, 2011

Adakah Wang KWSP Akan Berkurangan Jika dilaburkan?


Anda perlu faham bahawa KWSP bertujuan untuk simpanan persaraan.. Pengeluaran KWSP bagi tujuan Pelaburan adalah untuk menggandakan lagi simpanan itu, bukan mengurangkan. Oleh sebab itu, kerajaan membenarkan pengeluaran Akaun 1 bagi tujuan ini. Untuk pengetahuan, jika anda ingin membeli rumah dsb, anda hanya boleh mengeluarkan dari Akaun 2 sahaja. Sebaliknya sebahagian besar wang simpanan persaraan anda berada di dalam Akaun 1.

Malah, petikan daripada laman web KWSP sendiri menyatakan:

'Pengeluaran ini membolehkan ahli mengeluarkan sebahagian simpanan Akaun 1 untuk membuat pelaburan bagi MENAMBAH DAN MENINGKATKAN simpanan persaraan untuk menyara kehidupan semasa persaraan.'

Keuntungan kwsp hanya 4-5% setahun tetapi di Public Mutual, anda boleh memperoleh lebih drpd 10% setahun.. Sebagai contoh, jika anda berusia 25 thn dan RM10,000 dibiarkan dalam kwsp, anda mungkin memperoleh RM32,000 pada 30 tahun akan datang (ketika anda berusia 55 thn)..tetapi jika anda keluarkan RM10,000 ini drpd KWSP untuk dilaburkan ke dlm Public Mutual, anda berpeluang memperoleh sebanyak RM299,000 atau lebih drpd itu ketika berusia 55thn nanti.. Jadi, mana satu pilihan anda?

Simpanan persaraan ini juga tidak akan habis jika dikeluarkan kerana pencarum tidak dibenarkan memegang wang tersebut secara langsung. Sebaliknya pihak pengurusan unit trust akan menguruskan pengeluaran kwsp itu bagi pihak anda. Apa yang anda hanya perlu lakukan adalah menghubungi saya dan mengisi borang permohonan. Setelah permohonan diproses, wang tersebut akan terus dilaburkan dan jika anda ingin menjual pelaburan, wang itu bersama keuntungan pelaburan akan dikembalikan semula ke dlm akaun KWSP anda dan anda hanya boleh mengeluarkannya apabila mencapai usia 55 tahun. Jadi, anda tidak perlu risau lagi untuk bersara kelak :)

No comments:

Post a Comment