Fund for Blog Development-Please click

Sunday, February 19, 2012

How is your relationship with MONEY ?


Pernah lihat advertisement “Kami bukan Ah Long, tapi kami mahu tolong”. Cute and yet the “niat” is questionable. Seriously, betul ke nak tolong and beri talian hayat ? I’ve been through a few of these, and honestly, kita akan berasa lega sekejap, kemudian senak tiap-tiap bulan. Over the longer-term, usually if our spending habit don’t change for the better, we’re doomed to enter another round of “Kami bukan Ah Long, tapi kami mahu tolong”. Yup, by taking more loans and credit cards (usually amount yang lebih besar) to cover the debts. Sedih ! Nasib baik ada biz unit trust, it changed my life and am sure have witnessed how this biz change lives of others for the better.
“Money isn’t everything, but everything needs money”
To understand your relationship with money, ingat semula semasa kecil-kecil dulu. Did our abah and emak had to work hard to cater for the family needs, did you have to work at young age to support the family needs, or maybe were they a lot of arguments about money while you grew up ? All these will somewhat shape your perception about money. It can make you angry, upset or maybe happy and tanam semangat berdikari and tanggungjawab.
Look at now. Try to complete some of the following sentences…
  1. Saya senang dan mudah belanja wang saya ke ………
  2. Saya sukar nak belanja wang ke ……
  3. Saya sayang duit sebab …………………………………………………
  4. Saya risau duit saya sebab ……………………………………………
  5. Saya sering bergaduh (argue) hal-hal wang sebab …………
  6. Saya berasa …………………. bila simpan duit.
  7. Sekiranya saya cukup wang, saya akan ………………………..
  8. Berbincang hal wang, membuat saya berasa ………………..
  9. Bila saya membeli barang secara impromptu/tidak fikir panjang, saya berasa
  10. Saya tak tahu cara nak tadbir (manage) wang saya kerana…
To start plan about your future life and money matters, kita mesti tahu apa yang kita mahu di masa akan datang. Where do you want to be 5, 10, 20 years from now. What lifestyle do you see for yourself and your family. What dreams can you materialize ? Now, look at the future, yes, your future…
  1. How much money money is enough ? Cuba check income yang anda perlu ada untuk kehidupan yang selesa – sebulan berapa ? setahun berapa ?
  2. Bagaimana nak dapat wang sebanyak itu ? Teruskan bekerja, cari pendapatan tambahan melalui pekerjaan kedua ? Atau anda mahu cuba berniaga ? Or maybe nak cari pendapatan sampingan dengan biz seperti unit trust ? (call saya @ 017-3104171 or 012-2037003 segera)
  3. Bagaimana pula tentang wang untuk emergency situation ? (simpanan emergency perlu at least 3 – 6 bulan perbelanjaan bulanan anda) or start with 20% of your monthly salary.
  4. Apa lagi keperluan keluarga saya – perbelanjaan baru seperti tution anak-anak, ubat-ubatan supplement kesihatan (jika dah mula menjangkau umur 40-an), nak mula beri duit saku kepada ibubapa yang dah lama tertunggak. Mungkin nak beli rumah, nak pergi umrah dan haji, nak berkahwin lagi ? Oopps ! Stop there, banyak syarat-syarat mesti dipenuhi if you’re heading there. You’ll also invite more nightmares into your sleep, which will lead you to the next point.
  5. Bagaimana saya boleh tidur lebih lena, tanpa kusut pemikiran memikirkan hal-hal hutang ?
Langkah seterusnya, cepat-cepat buat budget or belanjawan tahunan anda untuk tahun 1432H or 2011. Break them down into monthly cashflow. Jangan lupa perbelanjaan yang bukan bulanan – road tax & insuran kereta, insuran medical (premium biasanya tahunan), cukai pintu & cukai tanah (rumah), persediaan persekolahan anak-anak (uniform, buku, alatulis), hari raya (2 kali setahun) dan macam-macam lagi.
Sample cashflow – can download FREE here
Kebiasaannya, if belanjawan 1 hingga 3 tahun, KADAR INFLASI kurang impak ke atas kos perbelanjaan harian. Assuming, government ain’t raising cost by reducing subsidies (petrol, sugar, etc). Kadar inflasi Malaysia setahun 1.9%. But depends where you stay – Bandar or non-bandar, lifestyle anda – kopitiam, mamak’s or S***B**k ?  Kadar inflasi anda mungkin berbeza.
Bagaimana pula kos-kos perbelanjaan dan pelan-pelan kewangan yang lebih dari 3 tahun?
Recently, my investor, a 40-ish VP in an international Islamic Bank ask me to calculate kos higher-learning-education untuk 4 orang anak beliau. Saya demo dengan memilih anak yang bernama Sara yang kini berumur 5 tahun. Objektif untuk belajar di Australia (lebih kurang AUD40,000 setahun), tempoh pendidikan 3 tahun, diperlukan pada umur 18 tahun, kadar inflasi kos pelajaran di Australia 2.4%.
A quick punching of numbers on my financial calculator, he has to invest now lump sum RM93,500 atau invest RM1,100 setiap bulan (dari umur 5 sehingga 18 tahun) assuming kadar pulangan 12% per annum melalui unit trust vehicle. (Join kami, kami akan ajar cara pengiraannya. 

No comments:

Post a Comment