Fund for Blog Development-Please click

Sunday, July 29, 2012

Jom simpan untuk masa depan -tips2

objektif nya adalah untuk mengajak kita semua mengamalkan budaya menyimpan. Tak kiralah sama ada untuk simpanan hari tua, simpanan untuk tabung pendidikan anak yang penting kalo kita tidak bertindak dan hanya sedar kepentingan menyimpan maka pelaburan sendiri ibarat angan-angan Mat Jenin. Persoalannya sekarang, dimedium manakah kita perlu menyimpan? Jawapan mudah sudah tentunya di bank bukan! Ya, Benar! Disiplinkan diri anda untuk memulakan tabiat menyimpan mulai hari ini.
Nanti Dulu! Tahukah anda nilai simpanan kita akan susut berkadar dengan inflasi? Kadar inflasi di Malaysia walaupun tidak setinggi negara-negara yang lain namun ia tetap memberikan kesan sampingan terhadap susut nilai simpanan kita. Mari saya tunjukkan.
pelaburan, pelaburan sendiri, unit amanah, unit trust, inflasi,
Berpandukan jadual inflasi diatas, dapat kita mengaanggarkan kadar purata inflasi di Malaysia adalah 4%. Maka saya mulakan case study seperti berikut:
Jika anda menyimpan sebanyak RM50 000, nilai wang itu akan susut sekali ganda iaitu RM25 000 dalam masa 18 tahun menyimpan. Jika sekarang pada hari ini umur anda 35 tahun dan menyimpan RM100k untuk simpanan hari tua anda. Pada usia 55 tahun, RM100k anda itu hanya akan mempunyai kuasa keewangan RM50K. Anda tidak percaya? cuba anda bayangkan zaman persekolahan anda dahulu. Sebiji roti canai boleh dibeli dengan harga RM0.40 sahaja (Tahun 1997). Namun sekarang anda memerlukan RM1.20 untuk membeli sebuah roti canai yang sama. Susut nilai sebanyak 300%. Jadi jika hari anda mempunyai RM100k, 18 tahun akan datang wang 100K anda itu hanya umpama RM50K pada masa kini.
Bagaimana untuk menangani masalah inflasi ini?
Jika anda menyimpan di bank. Kadar faedah yang anda dapat amat lah kecil yang mana sedikit pun tidak mampu untuk melawan kadar purata inflasi 4% kita tadi. Untuk membolehkan wang anda tidak mengalami susut nilai yang ketara, anda dinasihatkan untuk melaburkan wang anda di medium yang mampu melawan kadar inflasi seperti saham contohnya yang mampu memberikan pulangan 10% – 100% setahun. Namun pelaburan saham ini disifatkan sebagai tidak sesuai untuk semua golongan kerana ia memerlukan fundamental dan technical knowledge yang kuat.
Maka sebagai alternatif, anda boleh memilih pelaburan unit amanah (Unit Trust) seperti di Public Mutual dengan pulangan purata anggaran 12% setahun ataupun Unit Trust yang dikendalikan oleh Permodalan Nasional Berhad (PNB). Antara produk PNB yang popular ialah Amanah Saham Bumiputra (ASB), Amanah Saham Wawasan (ASW), Amanah Saham Nasional (ASN) yang rata-ratanya memberikan pulangan antara 5%-8% setahun. Kumpulan Wang Simpanan Nasional (KWSP) juga melakukan perlaburan terhadap simpanan KWSP anda dan mendapat pulangan dalam purata 5%-6% setahun.
Apa yang menariknya tentang Pelaburan Unit Amanah (Unit Trust) daripada Public Mutual ini ialah kita mempuanya pilihan untuk melaburan secara Islamik yang berlandaskan syariah-syariah perdagangan muamalat Islam dan dipantau oleh badan-badan syariah berbanding dengan KWSP and ASB yang bersifat konvensional dan salurannya pelaburannya tidak transparent kepada pelabur.
Adakah anda menginginkan Kekebasan Pelaburan Secara Islamik?
Jika ya, mari baca dengan lebih lanjut.

Apakah Unit Amanah patut Syariah (Unit Trust Islamik)?
Unit Trust Syariah ini ada satu pelaburan kolektif (Collective fund) berlandaskan syariah dimana ia memberikan peluang kepada para pelabur untuk melabur dalam sebuah portfolio pelbagai instrumen pasaram modal Islam. Dengan erti kata lain adalah, pelaburan kolektif terhadap instrument yang bebas riba’, arak, judi dan apa-apa yang menjurus kepada was-was. Unit amanah patut syariah ini diuruskan oleh pengurus dana profesional mengikut kehendak Syariah.

Apakah kebaikan melabur dalan Unit Amanah Islamik ini?
1) Pengurusan Dana Profesional
Unit Amanah Islamik ini diuruskan berlandaskan kehendak Syariah oleh pegurus dana profesional yang diluluskan. Jadi anda tidak perlu pening untuk memikirkan strategi pelaburan seperti dalam pelaburan saham kerana semuanya dikendalikan oleh pengurus dana yang berpengalaman.
2) Kepelbagaian
Unit Amanah Islamik membantu anda mempelbagaikan pelaburan-pelaburan sedia ada anda atau dipanggil “Diversification” bagi meminimumkan risiko pelaburan. Bak kata pepatah “Dont put all egg in one basket”. Maksunya sekiranya anda mempunyai 10 biji telur(Duit) dan meletakkan kedalam satu bakul sahaja(Satu pelaburan), sekiranya bakul tu jatuh, semua telur tersebut akan pecah, jika anda meletakkan dalam pelbagai bakul, jika satu bakul jatuh, anda masih mempunyai telur di bakul yang lain.
3) Pertumbuhan Modal(Value Appreciation)/Aliran Pendapatan(Dividen)
Ia memberi anda peluang untuk menikmati pertumbukan modal dan/atau aliran pendapatan sebagai sebahagian dari pulangan pelaburan anda.
4) Berlandaskan Kehendak Syariah
Jawatankuada Syariah atau Penasihat Syariah yang dilantik akan memastikan operasi dan pelaburan dana-dana adalah mengikut kehendak Syariah. Jadi segala urusan dana oleh pengurus dana akan dipantau oleh badan syariah yang dilantik. Misalnya untuk sebuah dana Islamik Public Mutual mendapat bimbingan nasihat Syariah daripada “ZI Shariah Advisory Services”.
5) Kecairan (Liquidity)
Sekiranya anda melabur dalam pasaran saham, adakala pasaran tepu dan anda tidak boleh menjual saham anda selama beberapa hari atau selagi tidak ada pembeli. Manakalah Unit Amanah Islamik ini membenarkan anda membeli dan menjual pada bila-bila masa dengan mudah. Pelabur akan menerima hasil penebusan atau penjualan mereka secepat 10 hari bekerja. Jika anda ialah ahli Mutual Gold atau Mutual Gold Elite akan penebusan hanya mengambil masa dua hari bekerja.
6) Mudah & Mampu
Anda boleh memulakan pelaburan dengan hanya bermodalkan sebanyak RM1000 dan pelaburan tambahan minima hanya sebanyak RM100.
7) Pendedahan Pelaburan
Unit Amanah Islamik ini akan membolehkan anda menyusun strategi anda mengikut tahap selera anda samada anda ialah seorang pelabur agresif, moderate atau safe player.
8)Pengawalan
Unit Amanah (Islamic Unit Trust Fund) ini dikawalselia dan dipantau oleh Suruhanjaya Sekuriti (SC) untuk melindungi kepentingan para pelabur seterusnya meminimumkan risiko anda dalam pelaburan unit trust ini.
9) Manfaat Pulangan Berganda
Ia memberikan anda peluang melabur semula pendapatan atau dividen (pengagihan) anda untuk mengumpul kekayan secara the power of compounding seperti diterangkan di dalam artikel Pelabuan Diri Sendiri.

Bagaimana Untul Melabur dengan Unit Amanah Public Mutual ini?
Terdapat 3 cara pelaburan yang boleh dibuat.
1) Pelaburan Berjumlah Besar (Lump Sum/One time investment)
Anda bleh memulakan pelaburan dengan hanya RM1000 sebagai permulaan minimum dan penambahan minimum sebanyak RM100.

2) Pelaburan bulanan (Dollar Cost Averaging) Sesuai untuk membuat simpanan bulanan
Anda boleh melabur dengan menggunakan teknik Dolar Cost Averaging (DCA) samadanya dengan membuat arahan Debit Terus (Standing Instruction) dengan Public Mutual. Anda boleh memulakan dengan hanya RM100 setiap bulan.

3) Skim Pelaburan Ahli KWSP
Tahukah anda KWSP menggalakkan ahlinya membuat pelaburan Simpanan Akaun 1. Anda boleh melabur dalam dana-dana Public Mutual Pilihan KWSP melalui skim pelaburan Ahli KWSP. Pelaburan ini hanya menggunakan Simpanan Akaun 1 dan bukannya Akaun 2 dan tidak menjejaskan benefit pengeluaran pembelian notebook dan rumah melalui akaun 2 ahli KWSP.
Purata pelaburan KWSP memberi pulangan sebanyak 5% setahun. Dengan melaburkan ke dalam Unit Amanah anda mampu mengandakan wang didalam akaun KWSP anda sebanyak sekali ganda dengan pulangan purata Unit Amanah sebanyak 12%-15%.

No comments:

Post a Comment