Fund for Blog Development-Please click

Saturday, July 16, 2011

Apakah yang dimaksudkan dengan amanah saham?




Dana amanah saham merupakan satu instrument pelaburan secara kolektif yang diuruskan secara profesional, dimana wang/modal para pelabur yang dikumpul akan dilaburkan bagi mencapai matlamat tertentu sebagaimana yang diisytiharkan oleh objektif pelaburan sesuatu skim.Kebiasaannya pelaburan ini dilabur dengan tujuan memberikan pulangan melebihi purata dalam bentuk pengagihan pendapatan dan pertumbuhan modal dengan risiko yang munasabah kepada para pelabur dalam jangka masa sederhana dan panjang.

Pelabur tidak membeli secara terus portfolio unit amanah tetapi portfolio tersebut di beli berdasarkan kepada unit dan setiap pelabur dikenali sebagai "Unitholder" (Pemegang unit).

Contoh: Harga seunit Public Dana Ittikal adalah 0.23. Jika Pelabur A ingin melabur dalam dana ini sebanyak RM2000, Pelabur A sebenarnya melabur sebanyak 8695.65 unit.

As evidence of their interest in unit trust scheme, each investor receives a confirmation of entitlement, either in the form of a statement or unit certificate.

Kebiasaannya "Unitholder" memperoleh pulangan pelaburan melalui pertumbuhan modal atau Dividend/"Distribution" bergantung kepada jenis dana yang dilaburkan.

No comments:

Post a Comment