Fund for Blog Development-Please click

Saturday, July 16, 2011

Kenapa melabur di dalam Unit Amanah?

Pernahkah soalan ini terdetik "kenapa saya melabur di dalam Unit Amanah dan apa manafaatnya saya melabur di dalam Unit Amanah?. Ok tak pe...saya tolong jawab soalan tu.

Kelebihan Unit Amanah
Jika anda sebijak Benjamin Graham atau sehebat Warren Buffett dalam menganalisa dan mengurus pelaburan, anda tidak perlu melabur di dalam unit trust kerana anda boleh melakukan pelaburan dan menguruskan pelaburan dengan sendiri. Walau bagaimanapun jika anda tidak sehebat mereka dan anda digalakkan melabur di dalam Unit trust sebagai satu alternatif menggandakan pendapatan anda. Skim Unit Amanah ini di reka untuk membantu para pelabur yang tidak mampu mengurus dan membuat analisa berkaitan pelaburan. Unit Trust juga direka for medium to long term investment.


Dalam dunia pasaran saham dan pelaburan, seseorang pelabur perlu sentiasa peka dan up-to-date dengan sentiment dan maklumat pasaran.Andai tersilap langkah mungkin berlaku kerugian.


Bagi seseorang yang ingin melabur, anda boleh menggunakan khidmat UTC atau Unit Trust Consultant. Mereka telah dilatih untuk mengendalikan pelaburan di dalam skim unit amanah. Untuk menjadi UTC, mereka perlu mendapatkan lisen dari Federetion of Investment Managers Malaysia (FIMM), badan yang mengawal urusan pelaburan di Malaysia. Selain itu UTC juga dibekalkan dengan beberapa tools untuk memantau perestasi pasaran, menganalisa dana-dana dan menguruskan pelanggan dengan efisen. Bagi UTC (terutamanya dari Public Mutual), mereka diwajibkan menghadiri kursus bagi memantapkan pengetahuan di dalam pengurusan pelaburan dan pelanggan. Selain itu, ia merupakan syarat kenaikkan pangkat.

Berikut beberapa MANAFAAT MELABUR di dalam Unit Trust
  • Diversification - a large pool of funds allows the fund managers managing UTS to purchase a wide range of investment rather than limit to one or two portfolio of investment. Pelabur boleh menikmati kesan potfolio pelaburan yang dipelbagaikan. in other word, investment in Unit Trus implies less risk.
  • Professional Management - Dana-dana di dalam Unit trust di urus oleh mereka yang berpengetahuan dan berkemahiran di dalam bidang ini. Mereka akan menasihat, membuat keputusan bagi pihak pelabur, oleh itu pelabur mendapat manafaat dari pengurusan profesional dalam pelaburan mereka.
  • Kecairan/ Liquidity  - Pelabur boleh menebus semua atau sebahagian unit milik mereka pada sebarang hari urus niaga.
  • Urus niaga yang mudah - Amanah saham tidak memerlukan pemegang unit melakukan kerja-kerja pentadbiran, penyimpanan rekod untuk menguruskan pelaburan.(Just fill the form and provide some amount to UTC :-) )
  • Keuntungan Modal - Para pelabur boleh menikmati pertumbuhan modal sebagai pulangan pelaburan pemegang unit.
Public Mutual received Most Outstanding Islamic Fund Manager Award

No comments:

Post a Comment