Fund for Blog Development-Please click

Saturday, July 16, 2011

Barang Makin Naik

Assalamualaikum W.B.T

Tahukah anda?
Setiap tahun kadar inflasi meningkat dan akan terus meningkat..
Apabila kadar inflasi meningkat bermakna kuasa membeli semakin berkurang.
sebagai contoh pada tahun 2009 perbelanjaan sebulan untuk minyak kenderaan adalah RM400,tetapi pada tahun 2010/2011 perbelanjaan untuk perkara yang sama telah meningkat disebabkan harga minyak semakin meningkat. Begitu juga barang-barang lain spt gula, minyak masak, sewa rumah, medical dan sebagainya terus meningkat.




Justeru apa yang perlu dilakukan? 
Perancangan kewangan yang betul adalah penting. Formular Gaji=Belanja-Simpan adalah tidak praktikal lagi. Jika ini yang diamalkan anda akan gagal mencapai matlamat kewangan anda!

Anda sepatutnya mengamalkan formula ini Gaji=Simpan-Belanja. Maksudnya, perkara pertama yang perlu dilakukan selepas mendapat gaji adalah membuat simpan dahulu dan baru berbelanja. Jika ini yang anda lakukan anda, poket anda akan sentiasa 'ada' :)

Didalam membuat simpanan anda perlu menentukan matlamat kewangan anda. Ada beberapa contoh matlamat kewangan seperti rancangan persaraan, perkahwinan, deposit rumah atau kereta idaman, pendidikan anak dan sebagainya. Just untuk berkongsi, Bagi mencapai matlamat kewangan saya untuk perbelanjaan perkahwinan, saya telah merancang untuk membuat simpanan sebanyak RM800 sebulan dalam masa setahun. Alhamdulillah saya berjaya mencapai matlamat kewangan saya kurang setahun!

Jika anda merancang untuk membuat simpanan bagi mencapai matlamat kewangan anda, pilihlah instrument kewangan yang dapat memberi pulangan mengatasi kadar inflasi. Purata kadar inflasi adalah 3%-5% setahun.

Contoh pulangan salah satu Dana Islamic Public Mutual - PIOGF. Untuk dana-dana yang lain sila click image di bawah

Salah satu instrument kewangan yang mampu memberi pulangan mengatasi kadar inflasi adalah Unit Trust. Jika berminat boleh hubungi saya. Rundingan percuma. 

No comments:

Post a Comment