Fund for Blog Development-Please click

Thursday, September 27, 2012

Bagaimana lakukan simpanan bagi yang sukar menyimpan


Assalamualaikum, semoga anda berada dalam keadaan baik dan ceria sentiasa. Kali ini saya nak berkongsi suatu perkara yang kebanyakannya diantara kita pandang remeh tetapi kita tahu ianya suatu yang sepatutnya kita buat, kita ada memasang impian dan keazaman untuk melakukannya tapi hilang kehangatannya setelah beberapa minit ayam katik peliharaan En Semat melepaskan hajatnya.Itulah yang selalunya terjadi apabila amalan menyimpan wang setiap bulan yang ingin dilakukan untuk menyahut saranan kempen-kempen yang dilakukan oleh badan kerajaan mahupun swasta kononnya, sering sahaja menemui kegagalan.
Memang susah nak simpan wang setiap bulan, lagi-lagi terlalu banyak godaan yang kita terima setiap hari daripada anak bini, kawan-kawan mahupun orang sekeliling kita untuk suruh kita belanjakan wang kita . Di TV, surat kabar, internet dan di mana-mana je lah, ada sahaja iklan-iklan dengan pelbagai teknik dan helah untuk membuatkan kita terus berbelanja dan yang lebih menyedihkan lagi apabila kita terpedaya untuk membelajakan kepada sesuatu yang betul-betul bukan keutamaan ataupun keperluan membuatkan kita terjerumus kedalam golongan tahap kewangan kritikal.
OK lah, saya tak nak cerita mengenai kawan-kawan saya yang selalu boros ke, banyak hutang ke, yang dah kaya lepastu miskin ke, yang dah tua tak larat pun terpaksa kerja lagi ke, semua itu dengan mudah sahaja kita boleh jumpa disekeliling kita. Kita digalakkan menyimpan wang, walaupun cuma sedikit, tapi macam mana nak menyimpan kalau pendapatan tiap-tiap bulan pun tak cukup? Disini saya ingin berkongsi cara mudah lagi kacang botak cara yang mungkin kita sendiri pun tidak sedar yang kita telah melakukan simpanan tanpa gagal setiap bulan dan dalam masa anda sedang menggandakan wang anda itu,wang anda turut berganda secara pulangan berganda terkumpul.
Pengurusan kewangan yang baik adalah menyimpan dahulu barulah berbelanja, jadi apakah kebiasaan yang selalu anda buat selepas dapat gaji? Menyimpan dahulu atau berbelanja dahulu? Dengan menyimpan terlebih dahulu, anda hanya boleh membelanjakan lebihan wang yang tinggal sahaja, dari situ perbelanjaan anda dapat disesuaikan. Disini saya sarankan teknik gunakan kemudahan yang diberikan oleh bank iaitu pemindahan secara automatik sebahagian wang yang ditetapkan oleh anda daripada akaun gaji anda ke akaun lain setiap bulan.
Contohnya: Anda merancang untuk mengumpul RM1200 setiap tahun, anda telah membuat arahan pemindahan wang sebanyak RM100 daripada gaji anda contohnya RM2500 setiap bulan, jadi, dalam akaun bank anda cuma akan tinggal sebanyak RM2400 setiap bulan. Setelah sepuluh tahun simpanan anda telah mencapai RM12000

Teknik ini seharusnya dilakukan ketika usia kita muda lagi kerana keperluan akan menigkat berkadar dengan usia kita. Dalam masa anda menggunakan cara ini untuk mengekalkan tabiat amalan menyimpan, anda juga seharusnya mengambil kesempatan menggunakan Kuasa Pulangan Berganda Terkumpul atau dikenali Compounding Interest dalam bahasa orang putih. Menurut ahli sains zaman moyang kepada moyang moyang dahulu iaitu Albert Einstein pernah mengatakan ” Compound Interest adalah salah satu keajaiban dunia. Sesiapa yang memahami akan menikmatinya, sesiapa yang tidak akan membayarnya” Dan menurut salah seorang jutawan terkenal di negara kita Irfan Khairi pula “Compound Interest adalah salah satu senjata jutawan”. Secara ringkas compound interest adalah interest yang dikenakan ke atas simpanan+interest. lagi banyak dan lagi lama anda menyimpan, kadar peningkatan keuntungan akan lebih banyak dan lebih cepat.
Sebagai contoh: Andaikan anda lakukan pemindahan secara automatik setiap bulan sebahagian wang gaji anda sebanyak RM100 dan menyimpan di dalam instrumen kewangan yang memberi purata pulangan faedah sebanyak 12% setahun. Wang simpanan yang sepatutnya hanya RM 12,000 kini menjadi RM23,234 selepas 10 tahun. Beza sebanyak RM11,234 banyak tu!! Hampir sekali ganda. Inilah yang dikatakan kuasa kadar pulangan berganda.. (Rujuk kalkulator)

Gambar dibawah menunjukkan perbezaan jumlah mengikut purata peratus kadar pulangan yang berbeza.

Kunci utama kepada compounding interest ialah dengan memulakan penyimpanan atau tabungan seawal mungkin, walaupun dalam jumlah yang sedikit tetapi haruslah secara konsisten dan memilih tempat yang memberikan  pulangan yang tinggi untuk menyerlahkan lagi kehebatan compound interest ini.


Lihat contoh diatas. Bandingkan apabila jumlah simpanan setiap bulan dan tempoh simpanan yang sama tetapi waktu memulakan simpanan yang berbeza menghasilkan jumlah pelaburan yang jauh berbeza pada usia persaraan.



Walaupun telah menggandakan simpanan, pulangannya ketika 55 tahun masih tidak mampu mengatasi simpanan yang telah dimulakan lebih awal.

Bagaimana untuk bermula?
Tentu anda sudah tidak sabar untuk mula menabung dengan teknik ini bukan. Untuk memaksimumkan kesan teknik  ini, ianya sesuai dilakukan dengan pelaburan dalam unit amanah patuh syariah Public Mutual.


Dengan kelebihan yang ada dalam unit amanah ini, sudah semestinya anda dapat melakukan simpanan dengan lebih selesa dan meyakinkan dan dalam masa yang sama dengan kuasa pulangan berganda wang simpanan anda itu  turut dapat berkembang secara maksimum. Berbanding dengan instrument kewangan lain seperti KWSP, ASB dan sebagainya, Unit amanah di Public Mutual kebiasaannya memberi kadar pulangan purata yang lebih tinggi iaitu 12% keatas bergantung kepada prestasi dana yang anda pilih.
Sebagai perunding unit amanah di Public Mutual, saya amat mengeshorkan anda meningkatkan simpanan anda secara santai bersama unit amanah di Public Mutual kerana repotasinya yang sememangnya meyakinkan dan telah terbukti.

Kesimpulannya, memulakan menyimpan lebih awal walaupun sedikit adalah sangat menguntungkan. Tetapi ramai orang yang tidak tahu atau mungkin buat-buat tak tahu atau kurang kesedaran mengenai hal ini. Disinilah peranan kami.. Lakukan langkah bijak anda dengan membuat simpanan bulanan tetap dalam unit amanah, jumlah minimum adalah RM100.

No comments:

Post a Comment