Fund for Blog Development-Please click

Thursday, September 27, 2012

Matlamat Pelaburan


Secara peribadi, saya berpendapat bahawa pelaburan unit trust ini adalah salah satu bentuk pelaburan yang baik untuk
1) Perbelanjaan sara hidup hari tua
2) Perbelanjaan majlis kenduri kahwin anak-anak
3) Perbelanjaan pendidikan anak-anak
4) Perbelanjaan riadah dan melancong bersama keluarga
5) Perbelanjaan perubatan hari tua
6) ‘Back up’ ketika pulangan perniagaan tidak begitu baik dan tidak memberangsangkan
7) Gantian kepada pencen bagi yang berkerja sendiri
8) Melunaskan hutang
9) Mengekalkan nilai wang dan kuasa membeli (melawan inflasi)
Walau bagaimana pun, ini semua tidak akan dapat dicapai secara automatik. Setiap pelaburan ada risikonya dan adakalanya mungkin mengalami kerugian. Pelabur hartanah, pelabur saham, usahawan dan sebagainya juga tidak dapat memastikan nasib pelaburan dan perniagaan mereka. Tidak semua pelabur bernasib baik. Begitu juga dengan pelabur unit trust.
Jadi, atas sebab inilah, para pelabur unit trust dinasihatkan untuk melabur ke dalam unit trust untuk jangka panjang iaitu untuk tempoh 3 tahun minimum. Ini bertujuan untuk mengurangkan risiko berkaitan untuk mendapatkan pulangan yang optimum.
Pemantauan berterusan juga perlu dibuat oleh agen dan pelabur untuk mengenal pasti peluang dan masa terbaik untuk menambah, menjual atau menukar pelaburan. Semua keputusan seterusnya ini memerlukan ilmu, keberanian dan kesabaran.
Namun begitu, saya secara peribadi berpendapat bahawa pelaburan unit trust ini adalah suatu bentuk pelaburan yang menarik dan meyakinkan. Ini kerana ianya diuruskan oleh Pengurus dana yang mahir dan berpengalaman, diuruskan syarikat yang kukuh dan juga dikawal selia oleh kerajaan. Insya Allah.
Melaburlah bersama unit trust sekarang! Jangan tunggu lagi.

No comments:

Post a Comment