Fund for Blog Development-Please click

Thursday, September 27, 2012

Best Unit Amanah

Pelabur dalam unit trust memberi banyak kelebihan. Saya senaraikan 7 manfaat unit trust.
1. Pengurusan professional.
Dana unit trust diuruskan oleh mereka yang profesional. Individu profesional ini bekerja secara sepenuh masa untuk memastikan dana yang dilaburkan memberikan pulangan yang terbaik.
2. Penyebaran risiko.
Kelebihan utama unit trust sebenarnya adalah penyebaran risiko. Unit trust dilaburkan dalam pelbagai sector saham, bon dan sekuriti. Ini dapat mengurangkan risiko, jika prestasi sesuatu sektor kurang memberangsangkan, prestasi sector yang lain akan dapat membantu memberikan imbangan pulangan yang lebih baik.
3. Sesiapa saja mampu melabur dalam unit trust.
Anda hanya memerlukan modal permulaan yang rendah iaitu RM1,000. Malah terdapat dana yang hanya memerlukan pelaburan permulaan serendah RM500. Selepas itu pelabur boleh melaburkan sebarang amaun. Ini membolehkan sesiapa sahaja membuat pelaburan dalam unit trust.
4. Mudah tunai.
Unit yang dilaburkan boleh ditunaikan bila-bila masa. Tidak seperti instrument pelaburan yang lain, anda akan memperolehi nilai tunai unit yang dijual hampir serta-merta.
5. Selamat.
Pelaburan dalam unit trust adalah selamat, kerana dana tersebut tidak dibenarkan membuat pinjaman untuk membuat sebarang pelaburan. Lagipun semua dana unit trust dikawal oleh Suruhanjaya Sekuriti untuk melindungi kepentingan pelabur.
6. Tidak memerlukan perhatian khusus.
Anda tidak perlu memperuntukkan masa yang khusus setiap hari untuk mengendalikan usuran pelaburan dana, kerana semuanya dilakukan oleh pengurus dana yang dipertanggungjawabkan. Ini membolehkan pelabur untuk memperuntukkan masa mereka kepada aktiviti lain.
7. Pulangan yang menarik.
Setakat ini, pulangan daripada unit trust sangat menarik. Pulangan sehingga 12 peratus adalah normal, malah terdapat dana yang memberi pulangan yang lebih tinggi jika pasaran saham adalah baik. Walaupun ada masanya pulangan kurang baik, tetapi dalam jangka panjang pulangan unit trust adalah jauh lebih baik daripada simpanan tetap.
Jadi, apa yang perlu anda buat? Bertindaklah. Bila? Sekarang.
10 kebaikan mengapa anda perlu melabur dalam unit trust http://farm6.static.flickr.com/5002/5350590305_8c919fe0ba_m.jpg
1)Kepelbagaian pelaburan mengurangkan risiko – ”don’t pull all your eggs in one basket”
2)Kecairan yang tinggi – pelabur dengan mudah membuat pegeluaran(redeem/repurchase) pada bila2 masa.
3)Pelaburan diuruskan oleh pengurus dana yang professional(Fund Manager) – tidak perlu membuat analisis mendalam mengenai semua kaunter2 pelaburan.Pelabur boleh menikmati hasil pelaburan yang menguntungkan dengan pengetahuan dan skil Fund Manager.
4)Sesuai untuk semua golongan,nilai permulaan yang minimum – dengan modal yang rendah sahaja sudah boleh memulakan pelaburan berbanding saham di pasaran terbuka,atau pelaburan hartanah dsbgnya.
5)Pendedahan kepada pelaburan – dalam Unit Trust adalah tidak mustahil utk melabur dalam satu atau kombinasi beberapa jenis pelaburan.Contohnya dengan RM1,000 pelabur berpeluang melabur dalam equitty,bond dll.Tetapi di pasaran saham terbuka/stock dengan RM1000 adalah mustahil untuk anda melabur dalam kesemua aset pelaburan tersebut.
6)Selamat – Unit Trust mempunyai pemegang amanah/trustee(cth AManah Raya Berhad)
7)Kadar keuntungan yang bagus – Secara purata keuntungan dari unit trust 10% – 15% setahun.Malah boleh jadi lebih dari itu.
8)Mengatasi kadar inflasi – kadar inflasi 4% – 7% tidak dapat diatasi hanya dengan membuat simpanan tetap atau mengharapkan dividen dari simpanan KWSP.Unit trust adalah medium pelaburan yang sangat baik untuk mendapatkan keuntungan seterusnya mengatasi kadar inflasi setiap tahun.
9)Banyak masa terluang – Ya betul anda perlu memantau akaun pelaburan,tetapi dengan unit trust semuanya lebih mudah kerana pergerakan unit-unit tidak seagresif saham2 di kaunter bursa,dan dengan ada nya pengurus dana profesional yang menjaga pelaburan anda,tidak perlulah memantau setiam jam atau setiap hari.
10)Risiko yang boleh dihadapi – Unit Trust terletak dalam kumpulan risiko pertengahan spt graf di bawah.

No comments:

Post a Comment