Fund for Blog Development-Please click

Sunday, January 2, 2011

Perbezaan Takaful and Insurans Konvensional

Oh takaful. Aku dah ada dah. Insurans dari company ABC,” jawab Mazlan bila diajukan soalan samada dia dah ada sebarang pelan perlindungan diri.
Eh kenapa ko ambil insurans? Sedangkan sekarang ini kita kan dah ada takaful,” soal saya lebih lanjut.
Sama jela dua-dua tu. Nama je bertukar sebab nak bagi nampak islamik sikit. Secara dasarnya bila ko ditimpa kemalangan atau kematian, ko dapat duit pampasan. Itu je..,” terang Mazlan dengan yakin.
Senario di atas dialami oleh hampir kesemua ejen-ejen Takaful. Seringkali masyarakat menyamakan takaful itu insurans dan insurans itu takaful. Maka menjadi kewajipan kepada kesemua ejen Takaful tanpa mengira syarikat untuk memberi penjelasan ini kepada bakal-bakal pelanggan. Tapi saya secara peribadi lebih suka menggunakan penyataan sama tapi tak serupa.  Saya bukanlah orang yang terbaik untuk memberi penjelasan lebih lanjut mengenai perbezaan antara insurans dan takaful. Oleh itu di bawah ini saya sertakan artikel bertajuk “Perbezaan Insuran Konvesional dan Takaful” oleh Ustaz Hj Zaharuddin Bin Hj Abd Rahman yang lebih arif dan pakar dalam hal muamalat dan ekonomi Islam.

Perbezaan Insuran Konvensional & Takaful
Oleh
Ust Hj Zaharuddin Hj Abd Rahman
Ramai yang kurang memahami beza di antara praktis yang dilakukan oleh syarikat Insuran dan Takaful. Setelah saya menulis tentang terdapat unsur gharar dan riba di dalam insuran konvensional. Maka timbul dakwaan bahawa jika demikian, takaful juga mengandungi proses yang sama. Lalu, bagaimanakah bentuk yang dilakukan oleh syarikat-syarikat Takaful?. Bukankah ia juga mempunyai elemen meletakkan wang dan menunggu pampasan apabila musibah mendatang.?
Jawapan mudah saya adalah, syarikat-syarikat Takaful telah mengubah aqad ‘Mu’awadah Maliah’ yang digunakan oleh syarikat Insuran konvensional kepada aqad Tabarru’at (kontrak derma). Hasilnya, aqad derma tidak terikat dengan syarat-syarat jual beli tadi, tidak juga diperlukan untuk jelas dan terang jumlah itu dan ini semasa serahan derma.
Contoh mudahnya, apabila anda memberikan hadiah kepada seseorang, adakah menjadi syarat agar anda memberitahu kepadanya berapa jumlah yang anda beri? Jawapnya sudah tentu tidak menjadi syarat. Ini kerana, ia adalah sumbangan baik dari satu pihak, tatkala itu tidak banyak syarat diperlukan untuk melaksanakan aqad derma ini.
Bagaimanapun bagi memudahkan urusan syarikat Takaful, mereka akan menggunakan gabungan beberapa aqad. Asas asasnya adalah :-
  • a) Tabarru’ dan Mudarabah
  • b) Wakalah dan Tabarru
Saya tidak akan mengulas kedua-dua bentuknya secara panjang lebar, cukup saya sertakan gambar rajah bagi kedua-dua bentuk agar ia dapat memberi sedikit gambaran awal kepada para pembaca. ( Malangnya saya gagal memasukkan gambar rajah ini )
1) Takaful Model Wakalah dan Tabarru’
Keterangan ringkas : Syarikat Pengendali Takaful dilantik oleh pencarum sebagi wakil bagi menguruskan sejumlah wang tertentu untuk didermakan bagi tujuan takaful apabila diperlukan. Untuk melaksanakan tujuan itu syarikat Takaful akan mengambil sejumlah upah (al-Ujr) atas sebagai kos pengurusannya. Di samping itu, ia juga berfungsi sebagai wakil untuk melaburkan wang yang belum didermakan dan atas dasr Ju’alah, syarikat akan mengambil satu lagi jumlah upah sekiaranya ia berjaya mendapatkan untung dari pelaburan yang diusahakannya itu.
2) Takaful Model Tabarru dan Mudarabah
Keterangan ringkas : Menurut model ini, pihak pencarum meletakkan wangnya dalam jumlah tertentu atas aqad tabarru’, pihak syarikat akan menguruskan tabung takaful dan dalam masa yang sama melaburkannya, jika terdapat lebihan keuntungan (surplus) setelah ditolak semua kos-kos pengurusan, pihak syarikat Takaful akan menghadiahkan sejumlah wang kepada peserta sebagai penghargaan penyertaannya.
Kesimpulan; perubahan dari aqad yang mengandungi ciri jual beli yang diamalkan oleh Insuran konevsnional menjadikannya bermasalah dari sudut Shariah. Ini berbeza dengan yang digunakan oleh Takaful yang menggunakan samada aqad derma (tabarru’) atau (wakalah).
Berikut pula perbezaan antara keduanya dalam bentuk jadual ;-
Demikian penerangan ringkas saya.
Ust Zaharuddin Abd Rahman
17 Safar 1428 H = 7 Mac 2007


No comments:

Post a Comment